آیکون واتساپ
TEL: 02155411976
لوگوی ویکی وایر
تسمه و کاربردهای آن

تسمه و کاربردهای آن

تسمه پارچه ای است که از الیاف مختلف طبیعی و مصنوعی به صورت نوار بافته می شود. تسمه یک ابزار چندکاره است که در کوهنوردی، ساخت مبلمان، یدک کشی، چتربازی، ایمن سازی و لیفتینگ بار و بسیاری از زمینه های دیگر کاربرد دارد.

تسمه را از الیاف طبیعی مانند کنف، پنبه یا کتان و یا از الیاف مصنوعی مانند نایلون، پلی پروپیلن یا پلی استر می سازند. گاهی نیز تسمه از الیاف بسیار محکم و قدرتمند کولار (Kevlar) و داینیما (Dyneema) ساخته می شود.

تسمه در عین سبکی، بسیار قوی است و نیروی گسیختگی آن به بیش از 44 کیلونیوتن می رسد. ساختار تسمه دو نوع است: تسمه تخت که بافتی محکم دارد و برای کمربند ایمنی و کوله پشتی، بستن و جا به جا کردن بار و ... کاربرد دارد؛ و تسمه با ساختار لوله ای که به شکل یک لوله مسطح است و برای کوهنوردی و کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

شاید صنعت حمل و نقل بزرگترین صنعتی باشد که در آن روزانه از انواع تسمه جغجغه ای، اسلینگ تسمه ای، تسمه ی وینچ و ده ها نوع تسمه دیگر برای بستن و محکم کردن بار یا لیفتینگ و جا به جایی آن استفاده می شود.

تسمه جغجغه ای برای محکم کردن بار روی وسایل نقلیه استفاده می شود. این تسمه که برخی آن را با نام تسمه باربندی می شناسند، بهترین انتخاب برای ثابت و مهار کردن بار بر روی وسیله نقلیه است. ضامنی که این تسمه دارد ضریب اطمینان را بالا می برد و چون به راحتی باز و بسته می شود، زمان بارگیری کاهش می یابد.

همان طور که اشاره شد، از تسمه برای لیفتینگ و جابه جا کردن بار نیز استفاده می شود. اسلینگ های تسمه ای معمولا تک لایه یا دو لایه هستند. ممکن است بگویید: "فقط یک لایه؟ اینکه کاری نمی کند!" اما اشتباه می کنید؛ ممکن است اسلینگ تسمه ای به اندازه ی اسلینگ های سیم بکسلی یا زنجیری شهرت نداشته باشد، اما به طرز شگفت آوری قدرتمند است. از اسلینگ های تسمه ای بیشتر برای جابه جا کردن لوله ها استفاده می شود.

TEL : 02155411976
Email: info [at] wikiwire [dot] ir
طراحی و سئو توسط:
نانوتجارت

© Copy right 2024 | All ights Reserved | Wikiwire Corporation